fredag 16 maj 2014

Rabarber, vårens primör

Jag älskar rabarber! Det är nog mest bara jag som gör det i familjen, så den här rabarberkrämen får jag äta upp alldeles själv. Jag gillar när det är surt, eller, jag upplever det inte som surt, men det drar i käkarna på min man när han smakar på min kräm eller när jag bakat rabarberpaj. Socker är överskattat i kombination med rabarber, enligt mitt tycke.

Mitt recept, eller det är inte mycket till recept, men såhär tillagar jag min rabarberkräm.

Dela rabarbern i mindre bitar, lägg i en kastrull så det fyller ca halva kastrullen.
Fyll på med vatten så rabarberna simmar lite.
Tillsätt ev ½ dl socker (inte nödvändigt, blir det för surt kan socker strös på efteråt)
Låt koka upp tills rabarberbitarna mjuknat.
Ta kastrullen från värmen. Blanda 1½ dl vatten med 3 msk potatismjöl och häll i krämen under omrörning.
Sätt kastrullen på värmen igen och låt koka upp under omrörning.

Krämen är klar! Bara att avnjutas, varm eller kall, som frukost, efterrätt eller mellanmål. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar